سورنا بزرگ اشکانی
فَروَهَر

با “ارد ” اول (قرن اول ) معاصر بود و از نظر شهرت و ثروت پس از رتبه اول را داشت .او تنها کسی بو که اجازه داشت در موقع تاجگذاری کمربند شاهی را به کمر ببندد.

normal 508px General Surena Head سورنا بزرگ اشکانی | تاریخ ما Tarikhema.ir

تصویری که به سردار نسبت می دهند. این در چهارمحال بختیاری به دست آمد


سورنا در ای اشرافی متولد شد.او قدی بلند و چهره ای داشت.و خردمند و شجاع بود.
پلوتارک نویس در باره او مینویسد هنگام سفر هزار شتر وسایل سفر او را حمل میکردند.هزار سواره زره پوش و همچنین هزار سواره عادی او را همراهی میکردند.او بیش از ده هزار سواره و خدمه داشته است؛سورنا سلوکیه را تصرف کرد و را در سال ۵۲ شکست داد که فرماندهی آنرا به سیاستمدار کراسوس به عهده داشت .(همانکه که جنبش
استارتاکوس را در سرکوب کرده بود)کراسوس و پسرش در این کشته میشوند و سپاهیان به اسارت در می آیند.
پلوتارک در باره این مینویسد سورنا سر و دست کراسوس را میفرستد برای “ارد” که برای بستن پیمان صلحی در ارمنستان به سرمیبرد اما در سلوکیه این شایعه را منتشر میکند که کراسوس زنده است و به زودی به آورده میشود.
او به این شیوه به سلوکیه وارد میشود و آنجا را تصرف میکند.محبوبیت سورنا که ۳۰ سال از عمرش نگذشته بود بین سپاهیانش بعد از بر روم باعث وحشت گردید و مدتی بعد از این او به دستور شاه به قتل رسید.
مورخان و راجب سورنا اتفاق نظر دارند تقریبا در تمام کتب راجب دلاوریها و ناجوانمردانه او اینطور آمده:
که این سورنا بوده که ارد را به تخت نشاند و شهر سلوکیه را تصرف کرده و اولین کسی بوده که بر دیوار شهر مذکور بر آمده و بادست خود اشخاصی را که مقاومت میکردند به زیر افکنده .
وی در این هنگام بیش از ۳۰ سال نداشت و مع هذا به حزم و احتیاط و خردمندی شهره بودو بر اساس این صفات کراسوس سردار رومی را مغلوب کرد که نخست جسارت و تکبر کراسوس و یائسی که بر اثر بدبختیها به سورنا دست داده بود به آسانی وی را در دامهایی افکند که سورنا برایش گسترده بود با این حال ارد به جای اینکه سورنا را پاداشی نیک دهد براو رشک برد و نابودش کرد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 آذر 1390برچسب:, توسط محمد بهمنی راد |